Malá Fatra, Roháče, Nízké Tatry  *  28.7. - 4.8.2018

Na letošní hlavní pěší zájezd jsme vyrazili k našim sousedům na Slovensko. V plánu jsme měli navštívit postupně tři pohoří - Malou Fatru, Roháče a Nízké Tatry. Po celodenní jízdě autobusem jsme dojeli k ubytování do internátu v Dolním Kubíně-Kňažia, kde jsme měli již připravenu večeři. První výlet druhý den byl naplánován na Veĺký a Malý Kriváň popř. další okolní části Malé Fatry. Lanovkou jsme vyjeli do Snilovského sedla a poté pěšky vystoupali na první vrchol - Veĺký Kriváň. Hřebenovou túrou jsme dále zdolali i Malý Fatranský Kriváň, kde nás na vrcholu po obědě chytila dešťová přeháňka, naštěstí bez bouřky. V ten moment jsme pochopili, že zvěsti se potvrdily a co nestihneme dopoledne, může končit změnami počasí. Po přeháňce jsme už v pohodě sestoupili přes Chrapáky zpět na Snilovské sedlo a lanovkou zpět do Vrátné. Někteří z nás zdolali vrchol Chlebu. Druhý den jsme již odjezd přizpůsobili očekávaným změnám v počasí a dle plánu jsme vyjeli na Doĺné diery, Janošíkove diery, Horné diery a někteří až na Rozsutce. Náročná cesta soutěskami se žebříky a lany vyvrcholila v sedle Pod Tanečnicou, ze kterého byly nádherné výhledy na oba Rozsutce. Někteří se rozhodli již nestoupat na vrcholy, někteří hodlali alespoň vrchol Malého Rozsutce zdolat. Opět se potvrdila předpověď počasí a při návratu z Malého Rozsutce nás zastihl déšť, což na žebřících a lanech nebylo nic příjemného. Sestup byl náročný, ale nejhorší byly rozmoklé jílovité cesty lesy a loukami. Ve zdraví jsme se vrátili k večeři. Třetí den jsme vyrazili do druhého pohoří, Roháčů, k Roháčskému vodopádu a Roháčským plesám. Po dlouhém nástupu a stoupání okolo Roháčského vodopádu jsme dostoupali k prvnímu Roháčskému plesu. Od tohoto plesa se již klesalo podél všech Roháčských ples s výhledy na některé velikány Roháčů - Baníkov, Hrubá kopa, Tri kopy, Ostrý Roháč atp. Večer jsem si udělali společné posezení v klubovně ubytovny s harmonikou nejmladšího účastníka zájezdu a se zpíváním. Další den následoval tzv. den volna bez použití našeho autobusu, kdy si každý mohl udělat program podle svého - v nabídce však byly návštěvy Oravského hradu s 663 schody stoupání, Dolného Kubína s Aquaparkem, popř. pro zdatné výstup na vrchol Choče. Většina navštívila Oravský hrad popř. Dolný Kubín, jeden účastník zájezdu však vystoupal i na vrchol Choče. S ohledem na vývoj počasí v plánovaných lokalitách jsme ve čtvrtek zařadili výlet původně plánovaný na pátek, a to hřebenovou túru přes tři vrcholy ze Staré doliny, Sedlo za Kraviarskym,  Kraviarske, Žitné a Baraniarky a přes sedlo Príslop do Starého Dvora, kde na nás čekal autobus. Poslední turistický den s nádherným počasím jsme navštívili Nízké Tatry, lanovkou jsme vyjeli na Chopok a hřebenovou túrou zdolali i nejvyšší vrchol našeho zájezdu Ďumbier. Celou hřebenovou túrou byly nádherné výhledy na všechna okolní pohoří včetně Vysokých Tater. Tento den byla předpověď bez deště, která se beze zbytku naplnila.  Náš týdenní výlet se pomalu nachýlil ke konci.  Po večeři jsme chvíli poseděli v místní restauraci (jako vlastně každý den), zhodnotili proběhlé túry. Ráno po snídani jsme vyrazili na cestu zpět se zastávkou v salaši Krajinka, kde jsme nakoupili sýry a další pochutiny. Ve večerních hodinách jsme dorazili zpět do Sušice. Celý zájezd se podařil, ubytování i stravování bylo na velmi dobré úrovni, paní kuchařky se o nás vzorně starali. Pomalu je čas přemýšlet, kam vyrazíme příští rok.

Pozdrav z pobytu sušických turistů na Slovensku 28. 7.- 4. 8. 2018

Dobrý den (ahoj),

28. 7. jsme měli zastávku u hradu Strečna, který je branou do Malé Fatry. Ubytovali jsme se v internátě v Dolném Kubíně, kde jsme měli také snídaně a večeře.

29. 7. jsme vyjeli lanovkou z Vrátné do 1520 m n. m. a vystoupali na nejvyšší horu Malé Fatry - Velký Kriváň 1709 m n.m. Od Malého Kriváně nás trochu vyhnal déšť. Šli jsme po žluté TZ na Chrapáky a po modré zpět k lanovce. Kvetlo zde spousta hořečků a tolije bahenní. Pěkná byla kobylka zavalitá a saranče horská. Ve Vrátné 750 m n.m. jsme se podívali na symbolický cintorín.

30. 7. jsme vyšli ze Štefanové do sedla pod Tanečnicou a pohybovali se kolem Malého a Velkého Rozsutce. Když jsme scházeli do Štefanové, začalo pršet, cesta byla rozblácená a mnoho turistů upadlo a vyválelo se v blátě. Z rostlin byl hojný pcháč bělohlavý, zajímavý byl kropenáč vytrvalý, kapradina hrálovitá a hvězdnatec zubatý.

31. 7. jsme se podívali do Roháčů. Ze Zverovky jsme stoupali kolem Roháčského vodopádu. Ke čtyřem Roháčským plesům to bylo náročné, ale pozorovali jsme kamzíky a zahlédli orla skalního. Sestup již nebyl tak náročný.

1. 8. byl volný den. Jeli jsme vlakem do Oravského podzámku - kdo chtěl, mohl jít na prohlídku Oravského hradu. Pak jsme popojeli vlakem do Dolného Kubína. Zpět na ubytovnu jsme kvůli dešti dojeli jednu stanici vlakem. V Dolném Kubíně jsem poprvé v životě viděla motýlka pernatěnku.

2. 8. jsme stoupali ze Starého Dvora na hrebeň Sokolie. Do Terchové jsme vyzkoušeli Jánošíkův chodník. Na vápencích zde rostly tučnice, lněnka alpská, pětiprstky žežulníky, ostužiník moruška, kruhatka Mathiolova ad. V Terchové jsme si prohlédli v kostele dřevěný pohyblivý betlém.

3. 8. jsme vyjeli třemi lanovkami na Chopok do 2000 m n. m. Byla možnost jít na Ďumbier a zpět. Došla jsem jen do Demenovského sedla a vrátila se, díky tomu jsem se setkala s linduškou horskou, která nemohla létat. Sjeli jsme třemi lanovkami dolů a podívali se k Vrbickému plesu, kde byla píďalka zejkovec lesní.

4. 8. jsme jeli domů, zastavili jsme se déle jen v salaši Krajinka kvůli koupi sýrových pochoutek.

Na Slovensku se nám moc líbilo.