2017

Pozdrav ze zimního celostátního setkání turistů v Domažlicích 11. 2. 2017

Dobrý den (ahoj),

v sobotu 11. února se nás asi 30 sušických turistů vypravilo autobusem podpořit celostátní zimní setkání turistů v Domažlicích. V domažlické sokolovně jsme při registraci za 20 Kč obdrželi pamětní list a dva parafíny na voskování lyží (jsou sice prošlé, ale to snad nebude vadit). Na výběr bylo velké množství podrobně popsaných tras. Vybrali jsme si 10 km trasu a vydali se nejprve kvůli námraze raději po silnici ke kostelu sv. Vavřince, i když tam vede i zelená značka. Cestou jsme viděli hejno strnadů obecných, ale skřivan polní se bohužel ještě neozval. Na zdi kostela sv. Vavřince byla pěkná motýlí kukla. Vzhledem ke špatné dohlednosti posílám jen vyfocený panel, na kterém je popsano, co všechno je možné od sv. Vavřinečka vidět. Po občerstvení z vlastních zásob jsme pokračovali po vlastním značení do obce Stráž, kudy vedou naučné stezky (např. o Boženě Němcové - viz fotka). Ze Stráže jsme putovali do Nevolic. Cestou jsem si vyfotila esteticky zajímavou nejedlou houbu jménem pevník chlupatý. Z Nevolic nás modrá značka vedla již do cíle v Domažlicích a nabídla krásný pohled na panoráma tohoto malebného města. V Domažlicích jsme se nejprve posilnili v hospodě U kocoura a pak navštívili na náměstí ještě jednu výbornou cukrárnu s perfektní obsluhou. Ráno jsme zastihli otevřené íčko, kde jsme získali podrobnější informace o plánované prohlídce města. Během této prohlídky od 15 hodin jsme se nejprve podívali do klášterního kostela Nanebevzetí P. Marie s velice pěkným výkladem (mimo jiné o historii augustiniánů) a pak přišel na řadu arciděkanský kostel Narození P. Marie s očekávaným skleněným "basreliéfem" od paní Vladimíry Tesařové, na který jsme se moc těšili - je nádherný. Protože bylo dost chladno, rozhodli jsme se v 16 hodin pro cestu domů. Vrátili jsme se všichni spokojení a v pořádku včetně jednoho lyžaře.

Děkujeme vedení KČT Sušice za krásný výlet.

Pozdrav z vycházky na Ztracenku 1. 4. 2017

Dobrý den (ahoj),

v sobotu 14. 4. jsme se vydali se sušickými turisty do roubenky Ztracenka u Břetětic. Někdo jel na kole, někdo popojel vlakem a šel z Mokrosuk nebo z Kolince. My jsme si vybrali trasu ze Sušice od kapličky sv. Antonína. Nejprve jsme trochu stoupali. Šli jsme kolem vyhlídky Poustka do Odolenova. Cestou jsme viděli velké množství kvetoucích devětsilů bílých. Fotila jsem si mouchu dlouhososku, která je hojná a vypadá jako čmelák. Po klesání z Odolenova jsme přebrodili potok a stoupali k Břetěticům. Ke Ztracence už byl pak jen kousek. Výběr zdejších lahůdek byl široký a setkání s přáteli milé. Od Ztracenky jsme pokračovali přes Lešišov do Mokrosuk na vlak. V Lešišově jsme se zastavili pod památnou lípou na kávu v penzionu s velice vstřícnou obsluhou, a prohlédli jsme si krásné zrekonstruované prostory. U Lešišova jsem našla dvě pro mne nové housenky a dva druhy jarních hub - ušíčko černé a tmavobělku žlutavou. V Mokrosukách jsme se podívali k zámku a na památný dub. Na vlakové zastávce jsme sesbírali hlívu z jednoho pařezu.

Výlet byl nádherný, počásí fantastické, prima lidi.

Děkujeme vedení KČT za pěknou akci.

Pozdrav posílá Eva Legátová s rodiči                     Fotografie E. Legátová/P. Čonka

Plánská *50*

V sobotu 22. 4. jsme jeli podpořit pochod plánských turistů „Plánská 50“. Konal se již 45. ročník této akce. Jelikož se z našeho odboru přihlásilo velmi málo zájemců /ze 190 členů/, jeli jsme malým autobusem pro 21 lidí. Cestou do Plané u Mariánských Lázní začalo pršet, takže jsme se trochu báli toho, jak to bude asi na pochodu vypadat. Než jsme dojeli na místo, pršet přestalo. Zaregistrovali jsme se a vyrazili na trasu /někteří na delší a někteří na kratší/. Všechny trasy vedly přes Bohušův vrch s pěknou rozhlednou. U rozhledny jsme si opekli vuřty, rozhlédli se po okolí a vrátili se zpět do Plané. Bohužel dešťové přeháňky se nám během pochodu nevyhnuly. Odpoledne jsme zakončili posezením v unikátní restauraci „Ve Skále“ v Chodové Plané. Prostory restaurace jsou skutečně vytesány ve skále. Výlet se účastníkům líbil.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                AŠ

Pozdrav z výletu - 10.6. 2017

Dobrý den (ahoj),

v sobotu 10. 6. 2017 jsme se zúčastnili výletu sušických turistů do jižních Čech. Prvním naším cílem byla hora Kleť u Českých Budějovic. Kdo chtěl, mohl využít lanovku, ale někteří borci z naší party vystoupili na vrchol dříve, než tam ostatní vyjeli jednosedačkovou lanovkou. Nahoře jsme se mohli občerstvit a navštívit rozhlednu. Z vrcholu jsme nemuseli jít strmou cestou vedoucí pod lanovkou, dala se využít pohodlná silnička. Pod Kletí jsme se mohli popovézt naším autobusem do Třísova. Kdo šel pěšky, procházel kolem Holubovských hadců. Z Třísova vedlo několik cest na náš další cíl - zříceninu hradu Dívčí kámen, kde bylo hodně zajímavostí nejen z historie, ale i z přírody - např. velký šnek zemoun skalní. Z Třísova jsme opět mohli jít pěšky nebo popojet autobusem do Zlaté Koruny, v které byla možnost prohlídky kláštera. Počasí nám přálo, program výletu byl zajímavý. Domů jsme se vrátili spokojení a plní zážitků. Děkujeme vedení KČT Sušice.

Pozdrav posílá Eva Legátová s rodiči

Fotografie E. Legátová a Petr Čonka.

V sobotu 18. března jsme měli naplánovaný výlet vlakem k Žižkově mohyle, která byla postavena na březích rybníků Markovec a Škaredý na památku vítězné bitvy Jana Žižky u Sudoměře v roce 1420.

Bohužel v noci z pátku na sobotu pršelo, takže jsme měli obavy, zda vůbec někdo na výlet pojede. Ale na nádraží v Sušici se sešlo 17 odvážlivců.

Jeli jsme vlakem do Horažďovic předměstí, přestoupili na rychlík a dojeli do Ražic, odkud jsme se vydali na naši vycházku. Nejprve jsme šli po naučné stezce „NPR Řeřabinec a Řeřabinecké tůně“ kolem rybníka Řeřabinec a pokochali se pohledem z vyhlídkové věže na celý rybník s velkým množstvím ptactva. Národní /dříve státní/ přírodní rezervace Řeřabinec byla vyhlášena v roce 1949, dnes má 9 informačních tabulí.

Dále jsme pokračovali po zelené turistické značce kolem rybníků Velký Markovec  a Markovec u Žižky, až jsme došli k mohyle Jana Žižky.

Nápad zbudovat památník vznikl k pětistému výročí bitvy roku 1920 a byl dostavěn v roce 1925. Je sestavený z kamenných kvádrů a vysoký 16 m.

Prohlédli jsme si památník zblízka, vyfotili se, posvačili a pokračovali k vyřezaným dřevěným sochám husitských bojovníků. Dále jsme šli stále po zelené turistické značce, po které dva zdatní turisté došli až do Strakonic /cca 23 km/. My ostatní jsme odbočili vpravo na cyklostezku, která nás dovedla do Sudoměře. Protože do odjezdu vlaku nám zbývalo poměrně dost času a našlapaných cca 12 km nám stačilo, zastavili jsme se v Sudoměři v hospůdce na doplnění tekutin.

Pak už jen odjezd vlakem do Strakonic a Horažďovic předměstí a s přestupem do Sušice.

Výlet se účastníkům líbil, i když na naší vycházce spadlo pár děšťových kapek /nebyl třeba ani deštník, ani pláštěnka/ a foukal dost silný vítr.

12 členů našeho odboru a 5 dalších příznivců turistiky a 2 psi došli zdárně do cíle a všichni se v dobré náladě vrátili zpět do Sušice.                       (AŠ)

Pozdrav z Vysočiny

* 5.- 8.5.2017

Dobrý den (ahoj),

posílám zprávu z velice vydařeného pobytu sušických turistů na Vysočině:

V pátek 5. 5. byla zastávka ve Žďáru nad Sázavou. Obešli jsme si nejprve rybník Konvent s jeho mokřady. Pak jsme vystoupali ke kostelu sv. Jana Nepomuckého a nahlédli dovnitř. Byla také možnost prohlídky moderní expozice v zámku. Po občerstvení v krásné cukrárně jsem se rozhodla pro mokřady, kde mě nejvíc zaujal modrý chvostoskok larvěnka obrovská. Ze Žďáru jsme se jeli ubytovat do internátu v Novém Městě na Moravě.

V sobotu 6. 5. jsme se vydali do Litomyšle, kde jsme si prohlédli zámecké a klášterní zahrady. Opět byla možnost jít do zámku a do muzeí. Na zdi zámku seděla krásná můra šípověnka. V klášterních zahradách byly sochy Olbrama Zoubka. Z Litomyšle jsme popojeli do Boru u Skutče a absolvovali 5 km trasu krásnými skalisky Toulovcovy maštale do Budislavi. Fotila jsem si babočku osikovou.

V neděli 7. 5. byla kvůli silnému dešti změna programu. Autobusem jsme dojeli pod Devět skal, kam to bylo z parkoviště jen 1,5 km. Pak jsme šli kolem dalších skalisek – Lisovské skály, Malínské skály, Balvanových proudů a Dráteniček (po nich lezli horolezci) do Sněžného. Cestou jsem si fotila včelku nomádu a obdivovala vzácnou olšičku zelenou. Ve Sněžném jsme navštívili kromě občerstvení také japonskou zahradu. Počasí se zlepšilo.

V pondělí 8. 5. byla na programu prohlídka Kunštátu Rudky s Jeskyní blanických rytířů sochaře Stanislava Rolínka. V jeskyni odpočívali vrápenci malí. Sochy se nám moc líbily. Poslední zastávka byla na hradě Pernštejn. V jeho okolí kvetly kyčelnice cibulkonosné. Hrad byl překrásný. Není divu, že se zde natáčelo tolik filmových pohádek.

Domů jsme se vrátili velice spokojení.

Eva Legátová s rodiči

Fotografie E. Legátová, P. Čonka

Pozdrav z výletu sušických turistů 1. 7. na Šumavu

Dobrý den (ahoj),

v sobotu 1. července jsme se zúčastnili výletu sušických turistů na Šumavu. Dojeli jsme autobusem do místa Scheiben a odtud vyrazili po červenobílé značce LO5, které jsme se stále drželi. Nejprve jsme stoupali na hřeben Svarohu. Cestou jsme mohli vidět např. motýlka zobonosce borůvkového. Na hřebenu jsme si prohlédli místo, kde dříve stála Juránkova chata. Po stezce přeběhl brouk kousavec dvoupáskovaný. Vrchol Svarohu byl označen křížem. Trochu pršelo a mraky občas zahalovaly výhled. Při sestupu kvetlo podél cesty několik vemeníků dvoulistých, a byl mezi nimi i vemeník zelenavý. Níže ve smrčině rostl u cesty hnilák smrkový. U památníku padlým ve světových válkách seděl na kopřivě malý motýlek slimákovec dubový. Nakonec se vyčasilo a svůj vrchol odhalily Hohenbogen, Velký a Malý Ostrý a Velký Javor. V Lohbergu byla možnost občerstvení a návštěvy místní zoo. Kdo nechtěl jít na túru, mohl se svézt vláčkem k Malému javorskému jezeru, které se dá obejít. Výlet se nám velice líbil. Děkujeme moc vedení KČT Sušice.

Pozdrav posílá Eva Legátová s rodiči

Fotografie E. Legátová a Petr Čonka.

Ahoj z Krušných hor

Dobrý večer (ahoj), posílám pozdrav z Krušných hor, kde se nám moc líbilo. Bydleli jsme v Novém Městě u Jáchymova. 15. 7. jsme se zastavili nejprve v Konstantinových Lázních, kde jsme se prošli nejen po městě, ale i k jezírku Hradišťský vrch. V Andělské Hoře u Karlových Varů jsme si prohlédli zříceninu hradu, kostel Nejsvětější Trojice byl bohužel zavřený. 16. 7. jsme autobusem vyjeli na vrchol Klínovce a odtud šli po červené značce k trojmeznému historickému hraničnímu kameni a do Božího Daru. Po žluté značce jsme pokračovali až do Jáchymova. 17. 7. nás autobus dovezl na vrchol Plešivce, odkud jsme sestoupili po Pstruží, a podél říčky Bystřice jsme došli do Abertam. Popovezli jsme se do Perninku, kde jsme si prohlédli Dračí skály a viadukt. 18. 7. byla možnost prohlídky zámku v Lokti a poté procházka kolem Svatošských skal do Doubí. V Karlových Varech byl volný program. 19. 7. jsme vyšli z Božího Daru na Božídarské rašeliniště a pak přes Wunderblume jsme dorazili do Mysliven, odkud nás autobus svezl pod Blatenský vrch. Kdo chtěl, mohl vystoupit na rozhlednu. Do Horní Blatné jsme došli kolem Vlčích jam. 20. 7. jsme vyjeli autobusem na Fichtelberg a sešli do Oberwiesenthalu. V Jáchymově jsme si prošli část naučné stezky o uranu. 21. 7. vedla naše poslední túra z Horní Blatné na rozhlednu na Tisovském vrchu a přes Křížový vrch do Nejdku. 22. 7. jsme strávili několik hodin v Bečově nad Teplou, měli jsme prima průvodce v botanické zahradě. Pak už jsme jeli domů.

Text a foto Eva Legátová

V sobotu 23.9.2017 pořádal Klub českých turistů Sušice jednodenní zájezd na Třístoličník, Trojmezí, Plechý a Plešné jezero s nástupem ze strany našich sousedů. Vyrazili jsme v sedm hodin ráno a přes hraniční přechod ve Strážným jsme autobusem dojeli až na poslední parkoviště pod vrcholem Třístoličníku. Po vystoupení jsme se mohli seznámit s hroznou situací po nedávné vichřici v této části Šumavy a Bavorského lesa. Po vystoupání na Třístoličník a blízký vrchol Hochstein

s kaplí jsme se občerstvili ve vrcholové restauraci. Poté jsme se již vypravili po chodníku na státní hranici na Trojmeznou, Trojmezí až na vrchol Plechého. Cestou mohli ti, kteří tuto lokalitu navštívili v 90-tých letech, porovnávat změnu v odlesnění všech vrcholových partií hranice. Na vrcholu Plechého se naše cesty rozdělily na několik skupin či jednotlivců. Někteří sestoupili na vyhlídku nad Plešným jezerem a přes pomník A. Stiftera opatrně sestoupili po naučné stezce přímo k Plešnému jezeru. Jiní se vydali přímo dále po hranici až na rozcestí Pod Plechým a přes kamenné moře opět

k Plešnému jezeru. Jednotlivci pokračovali dále po státní hranici až na Rakouskou cestu. Naše kroky se potom setkaly u rozcestníku Říjiště, kde jsme se opět občerstvili a společně došli na místo parkoviště v Nové Peci-Láz, odkud jsme se v podvečerních hodinách autobusem vrátili všichni ve zdraví zpět do Sušice. I když byl výlet náročný, podařil se, nesprchlo, svítilo s přestávkami sluníčko

a již se těšíme na další výlet.

S pozdravem
Ing.Petr Čonka

Podzim pod Zelenou horou

Letošní pozvání na Podzim pod Zelenou Horou bylo lákavější o nabídku návštěvy prostor nám všem dobře známých z filmu Černí Baroni.

Počasí se báječně vydařilo a už cesta nahoru byla hodně zajímavá. Příroda si bere zpátky místa, kde komunisté postavili pro statečnější část národa, tzv. PéTéPáky, baráky, kasárna či ubytovny....?
Na některých těchto objektech je již docela slušná vrstva lesního porostu a připomíná nám pečlivě ošetřované ekologické střechy na některých novostavbách.

Ten proces je ale poněkud pomalý a měli bychom mu my, lidé trochu pomoci, aby Zelená Hora už brzy zase byla jen zelená.

Postupně upravovaný objekt, kde byl nalezen Rukopis Zelenohorský, byl oživován mladými lidmi v kostýmech. Připravili pro malé turisty spoustu her a soutěží.

V Libušině sále se všichni mohli seznámit s velice podrobně zpracovanou historií rukopisu, včetně boje za uznání, nebo popření jeho pravosti. V rádiu jsem nedávno slyšela hezkou zprávu. Nákladem 1 000 exemplářů bude vydán komiks pro děti, ale i dospělé, který má zábavnou formou přiblížit Rukopis Zelenohorský širší veřejnosti.

Mně tam tak trochu chyběl miniprasečák s Ondráškem Vetchým a nápisem: "Plány revanšistů zhatí, naši vepři boubelatí".

A ani "soudruh" Žižka s kulometem nám nezamával na rozloučenou.

Celý areál je však postupně opravován a věřme, že při další návštěvě bude zase krásnější.

Třešničkou na dortu byla návštěva moto muzea v prostorách bývalé pošty, kde se každý rok také koná soutěž o nejkrásnější hnětynku.

Mezi desítkami naleštěných veteránů je k vidění i exemplář, na kterém závodil František Šťastný.

Pokud muzeum někdy navštívíte, počítejte alespoň s hodinou času, je toho překvapivě hodně k vidění. Na závěr nám majitel muzea jeden předválečný stroj dokonce "nakopl", abychom viděli, že některé stroje slouží dodnes a dokonce se každoročně poslední červencový víkend účastní Nepomuckého trojúhelníku, tedy závodu historických motocyklů a sajdkár.

Text a foto Mirka Ryšavá

Putování slováckým vinohradem - Mutěnice 13.-15.10.2017

Ve dnech 13.-15.10.2017 se turisté ze Sušice opět po dvou letech vydali na očekávaný výlet na Slovácko. Odjížděli jsme v pátek v 6.30 ráno a po zastávkách v Horažďovicích a Jihlavě, kde jsme nabrali další turisty, jsme dorazili do Velehradu. Prohlédli jsme si místa, kde se každoročně koná národní pouť u příležitosti svátku svatých Cyrila a Metoděje. Další zastávkou byla obec Modrá, kde jsme obešli místní archeopark a navštívili evropskou raritu, a to areál Živé vody s expozicí života ve sladkovodních vodách a okolo těchto vod. Viděli jsme život sladkovodních ryb pod hladinou. Poté jsme se již přesunuli na ubytování v internátě v Bzenci a večer jsme poseděli v místním sklípku s pohoštěním a ochutnávkou jednotlivých druhů vín. Druhý den, v sobotu, jsme se vydali do obce Mutěnice, kde se každoročně koná pochod Slováckým vinohradem. Tento celodenní pochod je masovou záležitostí, každoročně se jej zúčastňuje několik tisíc lidí.  Zdárně jsme přežili ochutnávku burčáků v několika sklípcích včetně ochutnávek místních specialit. V neděli jsme se ráno vydali na cestu zpět se zastávkou v Jihlavě, kde jsme navštívili Jihlavské podzemí, které je druhé nejrozsáhlejší v naší republice. Po prohlídce se naše kroky rozdělily, část turistů šla navštívit místní zoologickou zahradu a druhá  část uskutečnila individuální prohlídku města Jihlava s kulturními památkami. Do Sušice jsme se vrátili večer všichni zdraví a plni dojmů. Již se těšíme na další akce a výlety.

Podzimní setkání turistů v Tachově - 25.11.2017

Tachov, řeka Mže, Světce, Lom u Tachova, Vilémov, Ctiboř, Březí, Halže, Biletín - to jsou názvy míst, kudy vedly trasy

podzimního setkání turistů. Každý si mohl vybrat podle své kondice, nálady a zájmu. My, členové KČT Sušice, jsme

vyrazili ráno v 7 hod velkým autobusem z nábřeží s naším oblíbeným a spolehlivým řidičem p. Milošem Vichrem do světa

- tedy do Tachova. Ráno bylo doma počasí ještě příznivé, ale předpověď byla nelítostná a tak dopolední vycházka do

Světců se na zpáteční cestě neobešla bez deštníků.

Jízdárna Světce je vzácný a krásný objekt a je třeba jenom mít radost z toho, že se jej podařilo vzkřísit z ruin, kterými

ještě před 18 lety byl.

V Tachově jsme nebyli poprvé, ale štěstí na počasí v tomto  místě opravdu nemáme. Tolik nám to ale nevadilo, protože

ve 13 hod se všichni sešli v Areálu Mže, kde se konalo velké posezení s hudbou, vyhlášením zasloužilých členů, tombolou, tancem a hlavně - setkali se zde přátelé a kamarádi, kteří se třeba dlouho neviděli - a to je přece také účel podobných akcí nebo ne?
   Tak zase někdy na shledanou a   zdrávi došli!                                                                                               Alena Fišerová

Foto E. Legátová a VIM Kudrnovských

Krušné hory 15.-22.7.2017

Dlouho očekávaný první týdenní výlet se uskutečnil do Krušných hor, do okolí Jáchymova a Božího Daru. První den jsme při cestě do místa ubytování postupně navštívili Konstantinovy Lázně a Andělskou horu. V Konstantinových Lázních jsme si prohlédli lázeňský park a malou procházkou zatopený lom, který slouží pro koupání s restaurací. Okolo lomu a nad ním byly nádherné výhledy nejenom na zatopený lom. Potom jsme se přemístili na Andělskou horu, kde jsme navštívili zříceninu středověkého hradu a kostel Nejsvětější trojice. Bohužel byl zavřený kvůli svatbě, měli jsme smůlu, byla to jedna ze dvou ročně. Na místo ubytování v Novém Městě u Jáchymova jsme dorazili okolo 17-té hodiny, ubytovali jsme se ve dvou objektech. Program na celý týden byl zvolen v několika variantách tak, aby si mohl každý vybrat podle chuti a svých sil.

Druhý den se již začal naplňovat turistický program. Vyjeli jsme autobusem na vrch Klínovce, vystoupali na rozhlednu a poté se vypravili po trase přes Neklid, historický hraniční kámen, Boží Dar, Hadí horu, horní část Jáchymova, Šlikův hrádek zpět do Nového Města

u Jáchymova.

Další den jsme měli na programu navštívit další z vrcholů Krušných hor, a to horu Plešivec. Opět jsme autobusem vyjeli na vrchol, vystoupali na rozhlednu a vydali se pěšky na obec Pstruží. Zde se cesty skupin rozdělili, jedna se vracela po naučné stezce do Abertam

a druhá přes vrchol Vlčinec, Perninskou cestu, Dračí skály do Perninku, kde na nás čekal autobus s druhou skupinou. Tato skupina se mezitím také podívala na dračí skálu.

Čtvrtý den jsme zařadili i kulturní návštěvu hradu Loket, kde po prohlídce hradu (někteří bez prohlídky) jsme se vydali údolím řeky Ohře na Svatošské skály. V odpoledních hodinách jsme navštívili krajské město Karlovy Vary, především lázeňskou část. Prohlédli jsme kolonádu, vyjeli lanovkou na Dianu a vystoupali na rozhlednu. Večer po večeři měli zkoušku naši malí muzikanti na kulturní večer následujícího dne.

Pátý den jsme měli na programu okolí Božího Daru. Navštívili jsme Božídarské rašeliniště,  Božídarský Špičák, Ježíškovu cestu, Myslivnu, Rýžovnu, Blatenský příkop a Blatenský vrch s rozhlednou. Každý si vybral cestu podle svých schopností a chuti. Cíl cesty byla Horní Blatná, kam se někteří dostali výhradně pěšky a někteří s přispěním autobusu. Po večeři byl společný večer s kulturní produkcí mladých turistů s podporou houslí Vojty Nerada.

Šestý den byl odpočinkový, autobusem jsme zajeli k sousedům do Oberwiesenthalu, vyjeli na kopec Fichtelberg. Ti zdatnější se vydali pěšky přes Boží Dar do Nového Města u Jáchymova. Ostatní si udělali volný program s návštěvou městečka, mořského akvária, cukráren, kaváren apod. V odpoledních hodinách jsme v lázeňském městě ještě navštívili aquapark v lázeňském domě. K večeru jsme se vrátili zpět na ubytování.

Poslední turistický den jsme měli naplánován výlet z Horní Blatné do  Nejdku přes Perninský vrch,   Tisovský vrch s rozhlednou Pajndl, Ovčí most, Krásnou vyhlídku a Křížovou cestu. Někteří šli kratší trasu z Nových Hamrů přes Tisovský vrch s rozhlednou Pajndl, Ovčí most, Krásnou vyhlídku a Křížovou cestu. Na rozhledně jsme se sešli obě skupiny.

Poslední den byl již den cestovatelský, rozloučili jsme se po snídani a v devět hodin jsme vyrazili do Bečova nad Teplou, kde jsme navštívili zámek, botanickou zahradu, naobědvali jsme se a vyrazili jsme zpět do Sušice s několika zastávkami pro výstup jednotlivých účastníků zájezdu. Celkově nám počasí velmi přálo, lokální přeháňky nás minuli, ubytování bylo dobré, snídaně bohaté formou švédských stolů a večeře s možností výběru za tří chodů.  Ve zdraví jsme se všichni vrátili, pouze předposlední den došlo k drobnému naražení kolene. Výlet se všem líbil a již se těšíme na další.

Dobrý den (ahoj),

23. 9. 2017 jsme zažili mimořádně pěkný výlet sušických turistů po šumavských hřebenech. Z parkoviště na německé straně jsme vystoupali na nedaleký Třístoličník. Z vrcholu byl nádherný rozhled. Rozhlédli jsme se i ze sousední vyhlídky Hochstein a vyfotila jsem kapli Jana Nepomuka Neumanna, který byl biskupem ve Philadelphii. V německé restauraci jsme si dali kávu a vydali se na krásnou hřebenovou procházku přes Trojmeznou a Trojmezí na vrchol Plechého. Cestou jsem si fotila silně ohroženého slíďáka dřevomilného a ještěrky živorodé. Sestup z vrcholu Plechého přes Památník Adalberta Stiftera k Plešnému jezeru byl náročný. Od jezera jsme šli pod Kamenným mořem k občerstvení Říjiště, kde měli výbornou zelňačku. Do cíle v Nové Peci jsme pokračovali podél Švarcenberského plavebního kanálu. Měli jsme nádherné počasí. Moc děkujeme vedení KČT Sušice.

Zdraví Eva Legátová s rodiči

Adventní neděle

v Pasově

V neděli, 3.12.2017, jsme si vyjeli na výlet s podporou autobusu na první adventní neděli k našim sousedům, do krásného historického Pasova, města na soutoku tří řek. Tentokrát kromě vánočních trhů proběhla i komentovaná prohlídka historického jádra Pasova, průvodcovství se ujala Vlasta Lepší, která s tímto má dlouholeté zkušenosti. Jako první zastávka byla vyhlídka na město a soutok řek Dunaje, Innu a Ilzu, která je u horního hradu. Po přejetí na nábřeží jsme se vydali po historických památkách, přes několik kostelů, prošli jsme vánočním trhem až jsme došli na levý břeh řeky Inn. Po nábřeží jsme došli na soutok, ze kterého bylo vidět rozdílnost vod obou dominantních řek. Dunaj bývá tmavší, kalnější, kdežto Inn je zbarven vápencovými podložími, kterými na své cestě k soutoku protéká. Proti proudu po břehu Dunaje jsme se potom vrátili k centru vánočních trhů. Někteří z nás vystoupali na poutní místo nad Pasovem po cca 240 schodech. I zde byl nádherný výhled na město Pasov. V odpoledních hodinách jsme se prošli po trzích, ochutnali mnoho místních specialit, svařák, punč atd. V podvečer plní dojmů jsme se vrátili do Sušice.

Text a foto  Petr Čonka

Dobrý den (ahoj),

dnes jsme se zúčastnili tradiční akce Den chůze v Nepomuku. V sokolovně jsme se zaregistrovali a zvolili trasu 13,5 km. Šli jsme přes Červený most kolem buližníkového skaliska Na Skalnici (poustevna) do obce Prádlo, kde byla možnost občerstvení ve stánku na návsi. Z Prádla jsme pokračovali jinou cestou zpět ke skalisku a pak opět po červené k Červenému mostu. Zelená Hora byla otevřena, ale pro velké množství lidí jsme komentovanou prohlídku vzdali. V cíli v sokolovně jsme dostali pamětní listy a chleba se sádlem a teplý čaj. Akce se dnes zúčastnilo 587 lidí, z toho naši trasu šlo 274 lidí.

„Putování slováckým vinohradem“

Naši sušičtí turisté se vydali na třídenní zájezd na Moravu. Vyrazili v pátek 13.10.1017, po cestě se zastavili ve Velehradě, prohlédli si slavný klášterní komplex s Bazilikou Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje, která je součástí Velehradského kláštera a je nejvýznamnějším poutním kostelem České republiky a kousek odtud navštívili obec Modrá. V této obci je archeoskanzen a novodobá ojedinělá atrakce Živá voda Modrá, je to botanická a sladkovodní expozice Živá voda pod vodou. Prostě se sejde po schodech pod hladinu rybníka do skleněného tunelu, kde krouží ryby  různého druhu a velikostí. Bylo zajímavé sledovat podvodní svět zespodu a být suchý.

Potom už naši turisté spěchali do Bzence, ubytovali se a vyrazili do vinného sklepa na večeři, ochutnávku a konzumaci vín podle svého výběru. Asi se tam bavili dobře, protože při vínku, zpěvu a zábavě vydrželi až do pozdních nočních hodin.

V sobotu 14.10. ráno jeli do obce Mutěnice, kde se konal již 41. ročník pochodu „Putování slováckým vinohradem“, ovšem již je trochu pozapomenuto na původní nápad českých turistů uspořádat pochody v tak krásném prostředí a již je pořádán jako Burčákový pochod. Je třeba říci,

že atmosféra této akce byla úžasná. Tisíce lidí v pohybu, v uličkách mezi vinicemi, slunečné počasí, všude burčák, víno i jiné nápoje, pochutiny, různé hudební soubory, to vše se spojilo do spokojené nálady, veselí a zpěvu.

A zpět do Bzence, večeře a individuální zábava.

V neděli ráno odjezd k domovu, zastávkou v Jihlavě, prohlídkou Jihlavského podzemí, oběd, prohlídka některých památných bodů, jako Masarykovo náměstí s kostelem sv. Ignáce, radnicí, historickou kašnou, Bránu Matky Boží a co kdo stihl v tomto krásném městě. A cesta domů.

Po všechny tři dny bylo krásné slunečné počasí a to přispělo k dobré náladě.

Moc hezký pohodový a zážitkový zájezd.

M.T.

Podzimní setkání turistů Plzeňského kraje

V sobotu 25.11.2017 členové odboru KČT Sušice vyjeli autobusem na celodenní výlet do Tachova, kde se konalo "Podzimní setkání turistů Plzeňského kraje". Z velké nabídky možných tras si většina vybrala trasu z Tachova po modré TZ přes Jízdárnu Světce, zříceninu kláštera, zámek Světce po naučné stezce na rozhlednu Vysoká. Z rozhledny Vysoká jsme pokračovali na památník na Vysoké, který je věnován bitvě husitů u Tachova s křižáky. Po zelené TZ jsme se potom vrátili do Tachova, kde jsme si prohlédli informační centrum, kostel a jiné památky v Tachově. Někteří z nás si vybrali  okruh po památkách města Tachova a navštívili i muzeum. V odpoledních hodinách v sále areálu Mže proběhlo ocenění některých turistů Plzeňského kraje za jejich práci. Po těchto oficialitách již byla volná zábava s hudbou a tanci. Všichni jsme se dobře bavili a po 16-té hodině jsme vyjeli na cestu zpět. I přes nepříznivé počasí se nám výlet vydařil.

Poslední šlápota 2017

Rok uběhl jako voda, v sobotu  16.12.2017 jsme absolovovali "Poslední šlápotu" s posezením a příjemnou hudbou v restauraci "U Koubů" ve Chmelné. Trasy byly jak tradiční, tak i jedna novinková. Počasí nám přálo, byl nádherný den. Milovníci delších tras vyrazili z náměstí v deset hodin přes Krásnou vyhlídku a Kalovy do Chmelné, kratší cesta vedla klasicky podél Otavy rovněž do Chmelné. Společně jsme poseděli u guláše, pivu a vína při poslechu muziky. Mnozí z nás se věnovali i tanci.

Ve večerních hodinách jsme se postupně odebírali k domovům.